Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

maandag 11 juli 2011

Goed idee

Zo dus!! Dat er niet meer mensen in zo'n ding rondrijden...

De e-Sunrider is gearriveerd. Papieren, brommer verzekering, nummerbord, alles is rond. Vandaag was de "maidentrip", de eerste 2x 50 km, street legal 45km/h ondersteunde velomobiel. Nou, als m'n enthousiasme zo groot blijft zit het wel snor met het idee.

Wel gek gezicht toch, zo'n nummerbord achterop. De portier op m'n bedrijf zat geljik met een groot probleem... met de auto sta je op de parkeerplaats. Fietsen, brommers en motoren gaan in de fietsenstalling, maar wat moet je hier nou mee???

De merknaam blijft wat verwarrend. Op de website en de "brommerpapieren" staat Aerorider, op de fiets zelf staat zoals je kan zien Sunrider. Feit is dat e-Sunrider en Aerorider Sport in feite identieke fietsen zijn, met ondersteuning tot 45 km/h. De Sunrider is ook te koop als Human Powered-only. Affijn, inmiddels is Sunrider-Cycles overgenomen door Alligt en Akkurad dus misschien gaat dat allemaal veranderen. Blijft een mooie fiets vind ik. Als pièce de résistance zijn opzij wat extra led's aangebracht, voor zichtbaarheid van opzij in de winter.

Maar goed, de eerste trip beviel dus erg goed. Lekker weer ook om te beginnen. Weinig wind, blauwe lucht, weinig schoolkinderen... ;-) Goed om de eerste ervaring op te doen. En die ervaring ga ik wel nodig hebben. Allerlei weggebruikers zijn verrast door de snelheid, en ik zelf ook eigenlijk. 45 kim/h is een slakkegang in een auto, maar niet in dit ding. Het gevoel van snelheid is tamelijk hoog zal ik maar zeggen. Moet mezelf duidelijk inhouden op drukkere stukken. Als je er niet bij nadenkt ga je dan te hard. Niet de bedoeling, niet alleen onveilig, maar zeker ook niet de bedoeling om lui die ik nog vaak ga tegenkomen de stuipen op het lijf te jagen... Tijdens de eerste 500 km van een beginnende velomobilist schijnen er nogal wat ongelukken(jes) voor te komen, laat ik me maar als doel stellen me niet bij deze brokkenmakers te scharen. Benieuwd wat ik nog te melden zal hebben op dit gebied....

Maar op de stille rechte stukken (en daar zijn er genoeg van op m'n route) gaat de "rem"er af. En dan is het volop genieten! Tweede helft van de week wordt nogal wat regen verwacht. Lijkt me leuk... fietsen zonder jas en lekker droog zitten. Je hoort er nog van.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten